Vrnjačka Banja – inovativne ideje za održivi turizam

Vrnjačka Banja – inovativne ideje za održivi turizam July 2nd, 2014  

Kada su me Zoran Vojvodić i Rade Nikolić iz Kreativnih inovacija iz Beograda pozvali da dodjem u Vrnjačku Banju i prezentiram IIOSS poslovnu metodologiju, nisam se mnogo dvoumio. Prvo nisam nikad bio u Vrnjačkoj banji, biseru srpskog turizma, a i skup je bio interesantan – SME Week, Business Samit i Sajam Turizma,hrane i pića 27-29.06.2014.

Poslije vožnje od 5 sati preko Užica, Čačka i Kraljeva stigao sam u Banju i smjestio se u Hotel Breza sa tri zvjezdice. Hotelom još uvijek upravlja vojska (Pukovnik direktor Hotela), sobe kao iz Titovog doba, krevet i posteljina stari preko 30 godina.Prvi utisak o Banji da to nije kako sam zamišljao: gosti većinom sindikalci, penzioneri, omladina. Pored lijepih vila kiosci sa kokicama,sladoledima,u promenadi mali vašar, nedovršeni hoteli, propale privatizacije. Vidi se da nema strategije, managementa destinacije,opšta konfuzija, vode me da vidim japansku baštu, ali neznam kako se ona uklapa u Vrnjačku Banju u centru Srbije.Rimski izvori zatvoreni, u restoranu Goćko tražim domaće specijalitete,ali kaže nemaju, niko ih ne traži, stranih gostiju malo, samo nešto Rusa, a domaći se stide proje,sarme,kupusa, graha prebranca itd. Nude mi voćnu salatu ,ali ne sa domaćim breskvama,kajsijama, malinama,kupinama,kruškama, nego sa narandžama, bananama, kivi, mango, ananas – sve domaće voćke, kao da u Srbiji nema voća. I u Srbiji nemaju svijest o domaćem turističkom proizvodu, osim nešto domaćih rakija, vina, džemova, meda, sira islično.Nema turističkog proizvoda.

U razgovoru sa vlasnikom restorana Gočko, žali nam se da sezona traje samo 2 mjeseca (juli i august) i mi kao konsultanti odmah nalazimo ideju da idemo u septembru naredne godine sa Sarmijadom. U susjednom selu Mrčajevci to je Kupusijada, već 7 po redu.Vidjećemo šta će biti. Rade hoće da mu to radi besplatno,ali ja kažem da ta ideja i organizacija zahtjeva profesionalan pristup i plaćanje. Nema besplatnog ručka.

SME week je prošao sa 15 učesnika, nažalost nikog iz vlasti i tursitčke organizacije Banje, kao da to njih ne interersuje. Na sajmu negdje oko 50 izlagača, uglavnom mali proizvodjači vina, rakije, mesnih preradjevina,sira,rukotvorina, ali čini mi se sve neorganizovano, bez ozbiljnih kupaca. Uglavnom probaju prolaznici, penzioneri i sindikalci.Predlažemo organizatoru Gegula. Milanu i Mariji Jovičić da to sve malo podignu na veći nivo, uvedu B2B matchamaking,razmisle o novoj lokaciji,uvedu malo red u organizaciju, pa ćemo vidjeti šta će biti na Business Samitu slijedeće godine.Na sajmu nikoga iz komšiluka – Čačak, Užice,Kruševac, neka komšiji crkne krava, kao i u Bosni i ovdje zavist i zloba.

Ali sasvim suprotna priča su ljudi. Zoran i Rade su izutetni i gostoprimljivi domaćini. Vode me svuda po Banji, lijepo se družimo i planiramo poslovnu saradnju.Upoznajem prof. dr Mirsada Nukovića koji me ugošćuje u Novom Pazaru, vodi me na Donji Pešter i Ras, u Sjenici me ugošćuju Meliha,Adnan i Željko iz turističke organizacija Sjenica i vode me na jezero Uvac na vožnju čamcima i posmatranje bjeloglavih supova, obilazak vidikovca i pećina.

Vraćam se u nedjelju naveče u Sarajevo (4 sata vožnje Sjenica Sarajevo preko Priboja). Razmišljam o utiscima. Srbija u unutrašnosti je u lošem ekonomskom stanju. Politika je preuzela negativnu ulogu i ništa se ne razvija, ljudi razmišljaju o odlasku i gašenju biznisa.Žao mi je zbog toga. Slično je i u Bosni i Herzegovini. Kako izaći iz tog začaranog kruga. Kažu prvo se stavi u cipele svoga klijenta da bi ga razumio. (Slika u prilogu). Rade kaže da je ovaj projekat EU SME Week najbolji zato što nema budžeta. Kada nema para, nema ni vlasti, ministarstava,turističkih organizacija, i ostalih potrošaća para da smetaju. Skupljaju se samo ljudi sa inovativnim idejama i energijom da nešto stvarno pokrenu i unaprijede. Možda je to i odgovor na moje dileme.Poduzetništvo i Inovacije za održivi turizam.

Emir Medanhodžić, 02.07.2014.